طرز تهیه و نکات طلایی املت خوشمزه با رب یا گوجه‌فرنگی

املت گوجه‌فرنگی از آن‌دسته غذاهای ساده و خوشمزه و بسیار محبوب ایرانی است که برای تمام وعده‌های غذا در طول شبانه‌روز مناسب و پرطرفدار است. بسیاری از افراد تصور می‌کنند املت گوجه‌فرنگی یک غذای ساده و دم دستی است که مبتدی‌ترین افراد در امر آشپزی هم قادرند آن را عمل بیاورند اما واقعیت چیز دیگری است. اگر می‌خواهید یک املت گوجه‌فرنگی حرفه‌ای و خوشمزه با طعم املت‌های رستورانی و کافه‌های قدیمی و مشهور درست کنید باید فوت و فن‌های درست کردن املت حرفه‌ای را بلد باشید.

 Image result for ‫املت‬‎

طرز تهیه املت با رب یا گوجه‌فرنگی قهوه‌خانه‌ای

مواد لازم برای ۴ نفر

تخم‌مرغ: ۴ عدد گوجه‌فرنگی: ۸ عدد متوسط کره: ۵۰ گرم شنبلیله تازه:  ۱ قاشق غذاخوری آویشن: ½ قاشق چایخوری نمک، فلفل و زدرچوبه: به مقدار دلخواه

 

 

طرز تهیه املت قهوه خانه ای:

برای تهیه یک املت گوجه‌فرنگی قهوه‌خانه‌ای حرفه‌ای و خوشمزه حتما باید گوجه‌فرنگی‌ها را بعد از شستن «بلانچ» کنید. روش بلانچ کردن گوجه‌فرنگی که پیش از این گفته‌ایم به این صورت است که بعد از جوش آوردن آب در یک قابلمه گوجه‌فرنگی‌ها را به آب جوش اضافه کنید و به مدت ۲ تا ۳ دقیقه در آب در حال جوش باقی بگذارید. سپس بلافاصله گوجه‌فرنگی‌ها را در یک کاسه یخ بگذارید تا پوست آن‌ها به راحتی کنده شود. بعد از مدت کمی پوست گوجه‌فرنگی‌ها را به راحتی با دست جدا کنید. برای درست کردن یک املت گوجه‌فرنگی حرفه‌ای و خوشمزه به هیچ‌وجه نباید گوجه‌فرنگی پوست داده باشد. سپس گوجه‌فرنگی‌ها را در قطعات ریز و نگینی خرد کنید. در یک ماهیتابه بزرگ و ترجیحا نچسب گوجه‌فرنگی‌ها را بریزید و روی شعله ملایم گاز اجازه دهید آب گوجه‌فرنگی گرفته شده و نرم شوند. از همان ابتدای پخت گوجه‌ها شنبلیله را اضافه کنید تا مزه خامی آن گرفته شود. حین پختن گوجه‌فرنگی و شنبلیله مرتب این ترکیب را هم بزنید تا ته نگیرد. کمی مانده به تمام شدن آب گوجه‌فرنگی زردچوبه را اضافه کنید و هم بزنید تا هم زردچوبه به خورد گوجه‌فرنگی و شنبلیله برود و هم طعم خامی آن گرفته شود. بعد از کشیده شدن آب گوجه‌فرنگی و پختن شنبلیله، کره را اضافه کنید. بعد از آب شدن کره تخم‌مرغ‌ها را داخل ماهیتابه بشکنید. به هیچ‌وجه بلافاصله بعد از اضافه کردن تخم‌مرغ شروع به هم زدن نکنید. از سوی دیگر هم زدن تخم‌مرغ نباید زیاد به تاخیر بیفتد چون تخم‌مرغ‌ها تکه تکه می‌شوند. چند ثانیه صبر کنید تا تخم‌مرغ‌ها کمی خودشان را بگیرند و سپس شروع به هم زدن کنید. نمک را در این مرحله اضافه کنید و بعد از سرخ شدن تخم‌مرغ‌ها روی املت کمی فلفل سیاه و آویشن بپاشید.

در آشپزشو  هماره ما باشید

 

نکات مهم تهیه املت:

هم زدن تخم‌‌مرغ: کسانی که در شیرینی‌پزی و قنادی خبره هستند، می‌دانند برای اینکه بوی بد تخم‌مرغ گرفته شود باید آن را به خوبی مخلوط کرد. تخم‌مرغ‌های املت را در یک کاسه بشکنید و با همزن دستی یا چنگال آنقدر بزنید تا یکدست شود. اما کف نکند. این کار را به آرامی انجام دهید و کمی نمک و فلفل به آن اضافه کنید تا اندکی طعم بگیرد. در صورت تمایل یک‌دوم قاشق چای‌خوری پودر سیر یا پیاز به آن اضافه کنید. گوجه‌فرنگی برهنه: یکی از حال‌گیری‌های املت، پوست گوجه است که زیر دندان می‌آید و به سقف دهان می‌چسبد. برای همین پوست گوجه‌فرنگی را بگیرید، مگر آنکه بخواهید از پوره گوجه‌فرنگی استفاده کنید. چرب و چیلی: از ما نشنیده بگیرید اما املت خوشمزه، چرب است. برای تهیه املت، از مقدار بیشتری روغن استفاده کنید تا خشک نشود. از روغن مناسب مانند روغن ذرت، آفتابگردان، سویا و کنجد استفاده کنید و در پایان کار روغن اضافه را بگیرید، در غیر این صورت نان به کف تابه بکشید و نوش‌جان کنید! به گوجه‌فرنگی احترام بگذارید: 4 نکته درباره گوجه‌فرنگی املت مهم است؛ اول اینکه بهتر است آن را به صورت نگینی درشت خرد کنید، نه اینکه رنده‌اش کنید. در این صورت بافت املت بهتر از آب درمی‌آید. دوم اینکه در صورت امکان از رب گوجه‌فرنگی استفاده نکنید، با گوجه‌فرنگی بسیار بهتر است. سوم اینکه گوجه‌فرنگی را حتما قبل از اضافه کردن تخم‌مرغ حداقل 5 دقیقه روی شعله متوسط سرخ کنید و آخر آنکه برای هر تخم‌مرغ، 2 تا 3 گوجه‌فرنگی متوسط در نظر بگیرید. املت خوب پرملاط است.